Félicien Rops

Félicien Rops en de liefde voor Japan

Voor conservator Thomas Cleerebaut begon alles in de depots van het Félicien Rops Museum. Terwijl hij vergeten prenten doorbladerde, bracht hij een onbekende kant van de kunstenaar uit Namen aan het licht: zijn japaniserende blik, gevoed door de manga van Hokusai en andere prentkunstmeesters. Drie jaar onderzoek later werpt een unieke tentoonstelling licht op deze fascinerende dialoog tussen Rops’ westerse irreverentie en de verfijning van de Japanse kunsten uit de 19e eeuw.

Wat was het uitgangspunt of de eerste vonk voor deze expositie?

“De tentoonstelling is ontstaan uit een toevallige ontdekking in de depots van het museum. Het moet gezegd worden dat het Félicien Rops Museum bijna 7.500 werken en documenten bewaart die verbonden zijn aan de kunstenaar uit Namen, Félicien Rops (1833-1898). Als adjunct-conservator van de collecties is het mijn taak toezicht te houden op de inventaris, digitalisering, conservering en documentatie van dit archief. Het is een langdurige missie die een eeuwigdurend work in progress is, zoals alle collectiebeheerders zullen bevestigen. Toch is het buitengewoon boeiend, omdat het soms echte schatten blootlegt en ons de kans geeft de levensloop en het werk van een kunstenaar van dichtbij te benaderen.