Dürer in Antwerpen

De eerste ‘superstar’ van de kunstgeschiedenis

Joris Van Grieken, conservator Prenten en Tekeningen van de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) in Brussel was als kind al gefascineerd door het werk van Dürer. Een vonk die tien jaar geleden ontstond, groeide uit tot een tentoonstelling die Dürer terugbrengt naar zijn roots in de Nederlanden. Van zijn grafische meesterwerken tot zijn invloed op Antwerpse kunstenaars, hier komt de eerste ‘superstar’ van de kunstgeschiedenis tot leven. Een frisse blik op prenten, iconen en verhalen die blijven inspireren.

Wat was het uitgangspunt of de eerste vonk voor deze expositie?

“Die was er een tiental jaar geleden. Een handvol kunsthistorici realiseerde zich ongeveer gelijktijdig dat het bezoek van Dürer aan Antwerpen en de Nederlanden in 1520-21 zijn 500e jubileum naderde. Al snel vonden we elkaar. Er werd een werkgroep opgericht om een tentoonstelling in Antwerpen en Aken voor te bereiden. Door omstandigheden – het KMSKA zou niet tijdig open zijn – heeft de tentoonstelling nooit in Antwerpen plaatsgevonden, maar wel in Aken. KBR leverde daarvoor enkele bruiklenen, en zelf schreef ik een bijdrage voor de catalogus over de betekenis van het bezoek van Dürer voor de ontwikkeling van de grafiek in de Nederlanden. Bij het doorspitten van onze collectie in KBR bleek dat we een mooie en nagenoeg complete verzameling van Dürers grafiek in huis hadden. KBR heeft relatief beperkte mogelijkheden om met haar rijke patrimonium naar buiten te treden. Toen even later Museum de Reede een vragende partij bleek om exposities te hosten rond grote grafische kunstenaars, reageerden we enthousiast en zijn we in gesprek gebleven.”