Wat hebben een gang naar Disneyworld Parijs, het kopen van een bepaald merk ingeblikte tomaten op Sicilië en het werk van Salvador Dalí met elkaar te maken? Alle drie bevatten verwijzingen naar het werk van de weinig bekende Italiaanse kunstenaar Giuseppe Arcimboldo. Wél overbekend: zijn vier uit vruchten en groenten samengestelde portretten, die tezamen de vier jaargetijden symboliseren. Drie van die jaargetijden bevinden zich in het Kunsthistorisches Museum in Wenen en staan, samen met werk van onder anderen Brueghel en Bassano, centraal in een tentoonstelling gewijd aan dit thema.
Met de opkomst van nieuwe wetenschappen als botanie en zoölogie in de 16e eeuw richtten kunstenaars zich meer dan ooit op de natuur en haar verschijningsvormen, mede als gevolg van de ontdekkingsreizen naar Amerika, Azië en Afrika. De exotische planten en dieren die mee teruggebracht werden naar Europa veroorzaakten een ware explosie van belangstelling in de studie van de natuur. In deze ontwikkeling stond in het begin het hof van de Roomse keizers Maximiliaan II en Rudolf II in Wenen en Praag centraal. Flora en fauna werden daar verzameld en zeer accuraat vastgelegd, in vooral tekeningen maar ook tal van andere vormen.
Weinig bekend, maar niettemin opmerkelijke voorbeelden zijn een paar levensechte marmeren vruchten die al in een inventaris uit 1596 worden genoemd: een stenen kegel met een houten steel als een appel (‘ain stainer kigele, mit aim hilzen Resl wie ain öpfl’) en een vergelijkbaar stuk als een peer (‘ain dergleichen stuckh, wie ain pirn’). Niet duidelijk is of deze marmeren vruchten bestemd waren voor de kunstcollectie of bedoeld waren als bedrieglijke voorwerpen die werden gemengd met echte vruchten tijdens een feestmaaltijd, om zo de gasten voor de gek te houden.