jo delahaut

Jo Delahaut: een kleine en wankele markt

Geometrische vormen, levendige kleuren en strakke composities: dit zijn enkele van de terugkerende en kenmerkende elementen in het oeuvre van Jo Delahaut, een sleutelfiguur van de Belgische abstracte kunst. Ondanks zijn doorslaggevende bijdrage geniet hij op de kunstmarkt nog steeds niet de erkenning die hij verdient.

TEKST: Gwennaëlle Gribaumont

Deze winter presenteert het Marthe Donas Museum een overzichtstentoonstelling over Jo Delahaut (1911-1992). Delahaut, een pionier van de abstracte kunst in België, ontwikkelde een unieke stijl van geconstrueerde abstractie, sterk beïnvloed door de concrete kunst. Hiermee speelde hij een belangrijke rol in de vernieuwing van de abstracte beeldtaal na de Tweede Wereldoorlog. Onder de titel Verbreider van de abstracte kunst belicht de tentoonstelling niet alleen zijn visionaire werk, maar ook zijn rol als inspirerende en dynamische leraar, die vele minder bekende abstracte kunstenaars steunde en naar voren bracht.

De altijd bedrijvige Delahaut richtte verschillende groepen op (Art Abstrait, Formes, Art Construit en Geoform) waarvan de collectieve acties, waaronder de publicatie van portfolio’s en de organisatie van tentoonstellingen, bijdroegen tot de uitstraling van de abstractie in de Belgische kunstwereld. Een ander belangrijk initiatief was zijn medeondertekening, samen met Pol Bury, van het manifest Le Spatialisme (1954), waarmee hij de basis legde voor zijn toekomstige werken, die ‘het doek verlieten’: experimenten met de derde dimensie, beweging en het gebruik van andere materialen. Jo Delahaut is er zonder twijfel in geslaagd formeel onderzoek op briljante wijze te combineren met intellectuele nauwgezetheid, terwijl hij tegelijk ook de diepgaande interacties tussen geometrische vormen en kleuren in de ruimte onderzocht.