TEFAF

TEFAF: sign of the times

TEFAF is in beweging. Oude principes over de indeling en de duur van de beurs worden losgelaten, verleidingskunsten gericht op een nieuwe generatie kunstkopers. En die denkt minder in hokjes. Handelaren voelen als geen ander aan wat hot is. Design doet het goed, net als vrouwen in de kunst. Nieuwe deelnemers ontginnen nieuwe gebieden. De vaste waarde die nooit ter discussie staat is kwaliteit. Wat is er nieuw dit jaar op TEFAF Maastricht? En hoe gaat een iconische kunstbeurs met zijn tijd mee? Will Korner, head of fairs bij TEFAF, geeft antwoord.

TEKST: Belinda Visser

Will Korner (°1991), opgeleid tot archeoloog, is inmiddels door de wol geverfd in de wereld van de internationale kunstbeurzen. Na zeven jaar als manager of international art fairs bij het Art Loss Register, stapte hij in 2022 over naar TEFAF. Verantwoordelijk voor de activiteiten in Maastricht en New York onderhoudt hij contacten met meer dan driehonderd internationale galeries en kunsthandelaren en met musea en verzamelaars. Een energieke spin in het web van de kunsthandel, met oog voor trends en wat verzamelaars beweegt.

Verwacht geen plotselinge trendbreuk bij de meest prestigieuze kunstbeurs ter wereld. De veranderingen voltrekken zich geleidelijk. Na covid keerde een aantal grote handelaren in moderne kunst niet terug naar Maastricht, daar ontstond ruimte. Dit jaar stromen er, net als in 2023, zo’n vijftien nieuwe standhouders in op de hoofdbeurs. Bij de selectie van nieuwe deelnemers spelen verzameltrends een rol. “We moeten altijd blijven kijken naar waar markt is”, zegt Korner. Design is een specialisme dat in de lift zit. “Er is een groot publiek dat wil wonen in een interieur met bijzondere objecten. Dat geldt voor 20e-eeuws, maar in toenemende mate ook voor 21e-eeuws design. Dat doet het heel goed in de markt”, signaleert hij.

Een verandering die op TEFAF New York een schot in de roos bleek, wordt nu ook doorgevoerd in Maastricht: de denkbeeldige schotten tussen moderne kunst, hedendaagse kunst en design verdwijnen. Van het mixen van het 20ste en 21ste-eeuwse aanbod binnen één beurssectie verwacht Korner ook in Maastricht nieuwe dynamiek. “Het stimuleert tot cross-collecting, waarbij het draait om de dialoog tussen verschillende soorten objecten.”

Met negentig galeries is het 20e en 21e-eeuwse aanbod op TEFAF Maastricht groter dan op enige andere kunstbeurs in de wereld. Onder de nieuwkomers zijn Morentz uit Waalwijk en Sarah Myerscough Gallery en David Gill Gallery uit Londen. Drie designspecialisten die opvallen door hun spraakmakende presentaties.