Het eclectische oeuvre van Saul Leiter is momenteel te zien in Foam in Amsterdam in de overzichtstentoonstelling An Unfinished World. De ongeveer getoonde tweehonderd werken, bestaande uit foto’s en schilderijen, getuigen van een kijk op de wereld die eigen was aan zijn tijd, maar tegelijk ook uniek en, met Leiters vroege gebruik van kleuren, ronduit avant-gardistisch.
Saul Leiter (1923-2013) is een beetje als een oude vriend die je tijdens een wandeling wijst op schijnbaar onbelangrijke gebeurtenissen, kleine dingen die uiteindelijk zowel leuk als leerzaam blijken te zijn. “Ik geloof in de schoonheid van eenvoudige dingen. Ik geloof dat het meest oninteressante juist heel interessant kan zijn”, aldus de in Pittsburgh geboren zoon van een rabbijn, die in 1946 naar New York verhuisde om zich daar aan de schilderkunst te wijden. Maar hij werd fotograaf nadat hij in 1947 een tentoonstelling van Henri Cartier-Bresson had gezien in het Museum of Modern Art. Kort daarna raakte hij bevriend met de abstract expressionistische schilder Richard Pousette-Dart, die zelf ook experimenteerde met fotografie.
Reeds vanaf zijn eerste zwart-witfoto’s, gemaakt met een Leica, gaf Leiter blijk van een intimistische kijk op de dingen, ook in de snapshots die hij op straat maakte. Treffende illustraties daarvan vind je in het opmerkelijke dubbelalbum Early Black and White, in 2015 uitgebracht door Steidl en Howard Greenberg Gallery in New York. Zowel in het eerste deel, gewijd aan interieurs, als in het tweede, gewijd aan straattaferelen, lijken de meeste foto’s stiekem te zijn genomen, alsof de fotograaf zijn omgeving begluurde terwijl hij zich verstopte.