Art Brussels

Met de curator naar Art Brussels

Art Brussels is een beurs vol ontdekkingen die absoluut niet mag ontbreken in de agenda van kunstprofessionals. Voor de vier onafhankelijke curators die we interviewden, lijdt dat niet de minste twijfel. Maud Salembier, Els Wuyts, Sam Steverlynck en Matthieu Poirier geven hun kijk op dit niet te missen evenement.

TEKST: Gwennaëlle Gribaumont

Het eerste punt waarover iedereen het eens is, is dat een bezoek aan Art Brussels een must blijft, zeker gezien de opkomst van digitale platforms. Curator en kunsthistoricus Matthieu Poirier benadrukt dat er geen vervanging bestaat voor het directe contact met de werken: “Instagram mag een waardevol hulpmiddel voor verkenning zijn, je weet dan tenminste waarover het gaat. Maar het is essentieel om oog in oog te staan met de werken, om ze fysiek en perceptief te ervaren. Zonder deze ontmoeting blijven we in een gedematerialiseerde fantasie hangen.”
Los van de werken zelf speelt Art Brussels een cruciale rol op het vlak van netwerken. Curator en kunstcriticus Sam Steverlynck is ook een regelmatige bezoeker van de beurs. Hij ziet het als ‘een ruimte voor synergie, die veel bruggen slaat tussen spelers van de kunstwereld’.

De kunstprofessionals die wij spraken, benadrukken allen het belang van het versterken van banden, vooral met galeriehouders, die als schakel fungeren tussen kunstenaars en curators, conservators en verzamelaars. Hoe bereiden zij zich voor en hoe bezoeken ze de beurs? Ze vertrouwen allemaal op hun intuïtie. Curator Els Wuyts: “Ik stippel vooraf geen route uit, maar laat me meeslepen door de energie van de beurs, de bewegingen van het publiek, de gesprekken en de werken die mijn aandacht trekken. Aanbevelingen kunnen naderhand mijn keuzes beïnvloeden, maar op dat moment is het de intuïtie die telt.ˮ