Berlinde de Brucykere

Het fenomeen Berlinde de Bruyckere

Leven en dood. Liefde en lijden. Brutaal en teder. Hoopvol en apocalyptisch. Mooi en gruwelijk. Zwaar en licht. Tragiek en troost. Verbinding, verdeling. In haar oeuvre stapelt Berlinde De Bruyckere paradoxen. Vanaf 27 februari loopt in Bozar haar tentoonstelling Khorós. COLLECT sprak met een verzamelaar, met de director Exhibitions bij Bozar, met de co-curator van de expo en met de kunstenaar zelf. Voor of tegen Berlinde De Bruyckere? “Je kan niet een beetje van mijn werk houden.”

TEKST: Ben Herremans

Twee lichamen die een stuk leven delen

Het werk is van Berlinde De Bruyckere. Ze maakte het in 2019. Deux Corps stelt twee boomstammen in een kast voor. Ze staan naast elkaar en zijn met een stukje touw verbonden, met elkaar en met de kast. Vooraan is de kast open, achteraan gesloten. De binnenkant is bekleed met behangpapier.

Kunstverzamelaars Philippe le Hodey en zijn echtgenote Béatrice de Liedekerke kochten het voor hun huwelijksverjaardag. “Het werk stond in 2021 op TEFAF in Maastricht. We hadden niet veel tijd, we besloten om op de beurs los van elkaar ons eigen traject en ritme te volgen”, vertelt Le Hodey. “Ik zuig beelden snel op, Béatrice trekt er meer tijd voor uit, zij beleeft kunst meer medidatief. Nadien hadden we beiden één werk scherp onthouden. Dat het Deux Corps heette, wisten we toen niet. We hadden de indruk dat het een koppel uitbeeldt, dat een heel leven samen gebleven is en een gezin heeft voortgebracht. De kast verwees volgens ons naar het huis waarin dat koppel woont. Die perceptie deelden we nog voordat Berlinde het werk uitlegde. We lazen in het werk zowel blessures als groei, het raakte ons diep.”