Antica Namur toont een grote diversiteit aan kunst en antiek, maar sommige objecten vertellen een verhaal dat niet meteen zichtbaar is. Achter signaturen, technieken of bijzondere details gaan persoonlijke, historische of culturele lagen schuil. We lichten een selectie van werken uit die een verborgen dimensie prijsgeven en tegelijk een inkijkje bieden in het leven en de tijd van de maker.
DUBBELE SIGNATUUR
Pieter Gerritsz. van Roestraeten (1630-1700) schilderde zijn vanitasstillevens oorspronkelijk in Nederland, maar vond zijn publiek in Engeland. Het hier getoonde stilleven toont een rijk gedecoreerde tafel met zilverwerk, een luit en een schedel. Op het eerste gezicht is het een klassiek voorbeeld van een vanitas: symbool van vergankelijkheid en kennis. Maar wie beter kijkt, ontdekt een subtiele dubbele signatuur. Naast zijn naam linksonder staat in de rode lakzegel op een brief het monogram ‘SPGR’, een speelse verwijzing naar het Romeinse SPQR. Het zegel toont ook Romulus en Remus met de Capitoolse wolvin. Door deze kleine verwijzing voegt Van Roestraeten een intellectuele laag toe: een persoonlijke knipoog en een verbinding tussen kunstenaar, kennis en macht. Het stilleven wordt zo een document van zowel kunst als zelfbewust kunstenaarschap.