museum Fenix

Fenix: nieuw Rotterdams icoon

Via hedendaagse kunst vertelt het gloednieuwe museum Fenix een verhaal over migratie, en de universele gevoelens die daarmee gepaard gaan. Met dit nieuwste wapenfeit zet de Stichting Droom en Daad de stad Rotterdam opnieuw kracht bij als culturele trekpleister. Museumdirecteur Anne Kremers en Wim Pijbes, directeur van Stichting Droom en Daad, lichten toe.

TEKST: Elien Haentjens

Met de Tornado, een buizenconstructie die uit het voormalige pakhuis oprijst, is de Rotterdamse skyline een architecturale eyecatcher rijker. Binnenin het museum maakt de Tornado artistiek deel uit van de collectie. De Chinese architect Ma Yansong van MAD Architects bedacht een futuristische dubbele trap, die symbool staat voor de reis die migranten afleggen en voor het leven in het algemeen. “In het atrium kun je twee kanten uit”, vertelt Anne Kremers, directeur van Fenix. “Onderweg lijkt de trap mee te bewegen. Soms is hij smaller, dan weer breder. Soms is de balustrade laag, en dan weer hoger, waardoor je met je eigen reflectie wordt geconfronteerd in het glimmende rvs. Met zijn creatie wilde Yansong een vleugje toekomst aan de loods uit 1923 toevoegen, en zo tonen hoe migratie altijd deel zal zijn van ons menszijn. Met de ronde, organische vormentaal biedt hij een tegengewicht aan alle hoogbouw, die Rotterdam een sterk masculiene aanblik geeft.”

Tussen de twee wereldoorlogen vormde de loods het vertrekpunt van de Holland-Amerikalijn. Kremers: “Aan de Wilhelminapier meerden de schepen aan, en de omliggende wijk Katendrecht groeide uit tot het eerste Chinatown van Europa. Het was een komen en gaan van mensen uit de hele wereld, die er vaak enkele nachten logeerden. Hier is de basis van het huidige Rotterdam gelegd. Met het museum brengen we voor het eerst de verhalen van vertrek en aankomst, die het DNA van onze havenstad mee hebben bepaald.”