Native Auctions

‘De kers is de taart niet’

Het Brusselse veilinghuis Native Auctions is onder meer gespecialiseerd in etnische kunst. Eigenaar Nicolas Paszukiewicz verkiest hierbij kwaliteit en authenticiteit boven herkomst. In november veilt hij een bijzonder Songye-beeld, waaraan een bijzonder verhaal kleeft. Desgevraagd geeft hij een aantal waardevolle tips voor de doorgewinterde verzamelaar en  verzamelaar in spe.

TEKST: Ben Herremans

Het is een Songye-beeld. 36 centimeter hoog. “De Songye is een etnische groep in de Democratische Republiek Congo”, legt Nicolas Paszukiewicz van Native Auctions uit. “Ze leven in het Congolese savannegebied dat zich van Kasaï uitstrekt over Katanga tot het zuiden van Kivu, en zijn bedreven houtsnijders. De Songye maken twee soorten kunstwerken: beelden en maskers. Typisch voor de rechtopstaande beelden is de figuur van de voorvader, met de handen plat op de buik en een vastberaden gezichtsuitdrukking. De hoekige kin is meestal vooruitgestoken en het hoofd deels bedekt met een beslag van metalen plaatjes en spijkers. Deze beelden, ‘nkishi’ genoemd, worden gebruikt om zich tegen onheil te beschermen als enkeling, gezin of als dorp – in dat laatste geval werden ze in de rand van het dorp geplaatst. De ‘nganga’, de waarzegger-genezer van het dorp, vormt het beeld om tot een ritueel object, een bemiddelaar tussen goden en mensen. Dat doet hij door de holtes in het beeld te vullen met een mengsel van dierlijke en plantaardige ingrediënten en het beeld aan te kleden met snoeren van glasparels, dierenhuiden, weefsels en andere accessoires.”

OP ZOEK NAAR TRIGAUT

Native Auctions kreeg het beeldje in depot van nakomelingen van André en Lucques Trigaut. Het wordt op 12 november geveild. Hoe het veilinghuis de herkomst ervan achterhaalde, leest als een roman.