Voor Aziatisch Brons. 4000 jaar schoonheid haalt het Rijksmuseum een indrukwekkende hoeveelheid oosterse kunstschatten naar Nederland. Vanuit de techniek wordt het verhaal verteld achter verfijnde rituele voorwerpen en kunst die het goddelijke verbeelden. Voor COLLECT belicht conservator Ching-Ling Wang zeven kunstwerken uit de tentoonstelling.
Ruim tien jaar lang waren de Aziatische bronzen uit de collectie van het Rijksmuseum onderwerp van samenhangend wetenschappelijk en kunsthistorisch onderzoek. Een team van conservatoren bestudeerde de maaktechnieken van bronzen kunstvoorwerpen van Pakistan tot Japan. Ching-Ling Wang, conservator Chinese kunst in het Rijks, is een van hen. Er werden belangrijke inzichten opgedaan over de verspreiding van kunst en ambacht, vertelt hij. “De techniek van het bronsgieten ontwikkelde zich in de regio’s West-, Zuidoost- en Oost-Azië apart van elkaar, waardoor sterke specialisaties ontstonden. Tegelijkertijd reisde de iconografie over het continent. Beïnvloeding tussen brons bewerkende culturen vond plaats door de verspreiding van religie – onder meer het boeddhisme – en langs handelswegen als de Zijderoute.”
De bewerking van brons – een legering van koper en tin, met de handige eigenschappen dat het harder is dan puur koper en bij een lagere temperatuur smelt – heeft waarschijnlijk haar oorsprong in West-Azië. Van daaruit verspreidde het ambacht zich richting de Middellandse Zee, China en andere Aziatische landen.
Het onderzoek deed een zaadje ontkiemen voor de tentoonstelling Aziatisch Brons: 4000 jaar schoonheid. Om hun verhaal treffend over het voetlicht te brengen brachten de conservatoren 75 meesterwerken bijeen, waarvan de meeste niet eerder in Nederland te zien waren.