Wat is er aan de hand met de marktwaarde van Wim Delvoye? Sinds 2016 gaat die in dalende lijn. In 2021 daagde voor liefst 60% van de te koop aangeboden werken geen koper op. Dat blijkt uit de statistieken van Artprice, de wereldleider van de kunstmarktinformatie. Er is evenwel reden tot voorzichtig optimisme: sinds begin 2023 is de veilingomzet gegroeid, terwijl de prijsindex licht is gestegen. Toch lijkt het aura van de onruststoker van de Belgische kunst te zijn aangetast. We nemen een en ander onder de loep, nu Delvoye carte blanche heeft gekregen van Musée d’Art et d’Histoire, in Genève, waar hij de beschikking krijgt over alle ruimten.
Wim Delvoye (°1965, Gent) is een van de meest spraakmakende kunstenaars van zijn generatie. Hij maakte naam met getatoeëerde varkens en een drollenmachine (Cloaca, 2000). Momenteel woont hij deels in de Iraanse stad Kashan. Provoceren heeft de kunstenaar altijd graag gedaan. In zijn hart is hij een echte punker. Toch heeft hij zijn relatie met de kunstmarkt nooit verwaarloosd. In 2005 liet hij het volgende optekenen in Le Monde: “Ik probeer een prijs te plakken op kunst.ˮ In zijn atelier aan de rand van Gent werkte een leger van assistenten achter computers lange tijd aan de verwezenlijking van die wens.