diego herman

Kunstenaar van de maand: Diego Herman

In deze reeks zoomt COLLECT in op de plek van jonge kunstenaars in de hedendaagse (kunst)wereld. Waarom maken zij zo’n werk, waar komt hun inspiratie vandaan en hoe zien zij de eigen positie in de kunstwereld? Deze maand: Diego Herman (°1994, Brussel).

TEKST: Elien Haentjens

Sinds hij in 2021 afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten van Brussel, verdiept Diego Herman zich in de materialiteit en expressiviteit van omheiningen. Op zijn eerste solotentoonstelling bij Husk Gallery staat die typologie centraal. “De titel vormt een knipoog naar de uitdrukking ‘I see through you’. Via het hek probeer ik niet alleen de schilderkunst zelf, maar ook de manier waarop we ons landschap of zelfs onze maatschappij vormgeven te doorgronden. Tegelijk is het hek zelf meestal transparant”, vertelt Herman. “Hoewel ik landschappen schilder en de mens opvallend afwezig blijft, beschouw ik mijn werken als portretten. Mijn beelden reflecteren over de manier waarop we onze ruimte en maatschappij organiseren, en vertellen in die zin indirect meer over ons als mens dan een direct portret.”
Hoewel omheiningen in diverse contexten opduiken, bezitten ze meestal een eerder beladen karakter. Zo gebruikt de politie ze tijdens betogingen, of geven ze de grens aan tussen de publieke en private ruimte. “Als je er dieper over nadenkt, is het vreemd dat zo’n object een en dezelfde natuurlijke wereld plots opdeelt in twee. Die puur menselijke ingreep staat in schril contrast met de flora en fauna of de lucht, die niet af te bakenen zijn. Of met de gebruiksobjecten die ons dagelijkse leven net comfortabeler moeten maken. Fascinerend en hoopgevend zijn die plekken waar de natuur het terug overneemt, en je de menselijke ingreep langzaamaan ziet degraderen. Zo verbeeldt het hek ook de tegenstelling tussen de alles overtreffende kracht van de natuur en onze eigen sterfelijkheid. Door de mens niet in beeld te brengen plaats ik subtiel een kritische voetnoot bij de centrale plek die we onszelf de voorbije decennia hebben toegeëigend.”