Abdelkader Benchamma

Immersieve tekenkunst

Als geen ander laat de Franse kunstenaar Abdelkader Benchamma ons binnenwandelen in de tekenkunst. Het is te beleven bij Prix Marcel Duchamp 2024 in het Centre Pompidou in Parijs. Bovendien pakt Het Noordbrabants Museum in Den Bosch uit met zijn eerste solotentoonstelling in Nederland. Het magnum opus is een nieuwe installatie van tekeningen die de ruimte transformeren. Heel hard in situ, want het is een transhistorische trip die verbindingen maakt met Bosch en Bruegel.

TEKST: Christine Vuegen

Binnenstappen in de tekenkunst van Abdelkader Benchamma (°1975, Mazamet) heeft iets van terechtkomen in parallelle werelden. De Franse kunstenaar van Algerijnse afkomst woont en werkt in Parijs en Montpellier, maar gaat ook in situ aan de slag. Hij legt zich toe op inkttekeningen in zwart-wit met alle mogelijke grijstonen en de laatste jaren hier en daar wat subtiele toevoegingen van kleur. Installaties tekent hij ter plekke rechtstreeks op de muur, zonder voorbereidende schetsen. Dikwijls zijn ingelijste tekeningen geïntegreerd, die ontsnappen uit de kaders en uitvloeien in de ruimte. Het kunnen kolkende wervelingen zijn op de muren en het plafond, behoorlijk destabiliserend en desoriënterend zoals in de Sharjah Biennial in 2017. Het zijn hoe dan ook een soort energiestromen die over de witte muren golven, alsof ze voor je ogen worden voortgestuwd door een of andere onzichtbare kracht. Het werk oogt vaak abstract, maar er lijkt van alles te verschijnen. Je kan denken aan lavastromen, berglandschappen, mineralen, tektonische platen, geologische kaarten, tornado’s, explosies, kosmische krachten, buitenaardse werelden.

DOORS OF PERCEPTION

Arbres – Mondes Souterrains (2023) is te zien in Benchamma’s solotentoonstelling in Het Noordbrabants Museum. Een bleke weg met aan weerskanten bomen is op de voorgrond breed en loopt diep het donkere bos in. Het is een diptiek van 192 x 228 cm, getekend met inkt en acrylverf op papier en gemaroufleerd op doek.