Als er werk van Roelant Savery op de markt komt, gaat het vrijwel uitsluitend om landschappen. De prijzen voor deze schilderijen variëren van enkele duizenden euro’s tot meerdere tonnen, uiteraard afhankelijk van de toeschrijving (niet zelden: ‘omgeving van…’, ‘navolger van…’), de artistieke kwaliteit en ook de herkomst. Daarbij vallen de soms betrekkelijk grote kwaliteitsverschillen op, vooral stilistisch maar ook technisch. Sommige werken, die worden toegeschreven aan de meester, lijken eerder atelierproducten.
Maar soms komt er een uitgelezen gelegenheid voorbij, zoals in 2016 op de TEFAF. Als een spannend verhaal leest de aankoop van het bloemstilleven van Roelant Savery (1576/78, Kortrijk- 1639, Utrecht), dat het Mauritshuis in dat jaar kocht vlak voor de opening van de kunstbeurs. Er moest snel worden gehandeld, anders zou het paneel wel eens naar het buitenland kunnen verdwijnen. Veel bloemstillevens van Savery zijn er niet verhandeld de laatste decennia: in totaal zijn er slechts twintig bekend. Het schilderij past als belangrijk schakelstuk naadloos in het collectieprofiel van het museum, waar (vroege) bloemstillevens een rol van betekenis spelen. Na de nodige inspanningen lukte het om het schitterende stilleven te verwerven voor de collectie Nederland.