Ze was een hoofdrolspeler in de emancipatie van textiel als kunstmedium en staat bekend als ‘godmother’ van de installatiekunst. Toch voelt het alsof de impact van het oeuvre van Magdalena Abakanowicz nu pas aan het licht komt. De grootste overzichtsexpositie ooit in Nederland speelt zich af op drie locaties: TextielMuseum in Tilburg en in Den Bosch Het Noordbrabants Museum en Provinciehuis Noord-Brabant, waar een permanente installatie in de schijnwerpers staat als haar grootste werk ter wereld.
In 1970 werd Magdalena Abakanowicz (1930-2017) gevraagd om een site-specifiek werk te maken voor een zaal in Provinciehuis Noord-Brabant, een nieuwbouw van architect Huig Maaskant die haar kunst wat eerder had ontdekt. Het was haar eerste opdracht voor een permanente installatie. De driedimensionale installatie van 19 geweven banen van ruim 7 meter hoogte en 22 meter breed in een normaal niet-publieke ruimte is indrukwekkend. Aardetinten evoceren zowel de rust en kalmte van de natuur als een donker woud. De titel Bois le Duc is een vertaling van ’s-Hertogenbosch en verwijst ook naar de Poolse bossen die ze als kind exploreerde. Al in de jaren vijftig was een renaissance van het wandtapijt aan de gang, maar Abakanowicz ging veel verder. Ze tilde textielkunst uit de sierkunsten en maakte er een volwaardig sculpturaal medium van.