In Parijs viert Musée des Arts Décoratifs (MAD) de honderdste verjaardag van art deco met een eerbetoon aan Jacques-Emile Ruhlmann, een buitengewoon getalenteerde meubelontwerper en interieurarchitect die in 1925 triomfen vierde op de Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes. Meteen een gelegenheid om de carrière en marktwaarde van deze erfgenaam en vernieuwer van de grote Franse meubelmakerstraditie van naderbij te bekijken.
Jacques-Emile Ruhlmann (1879-1933), vaak ook Emile-Jacques genoemd, was weliswaar een autodidact en nooit opgeleid in de kunst van het meubelmaken, maar gezien de verbluffende elegantie van zijn meubelen had hij duidelijk kennis van de stijlen uit het verleden. Zonder ooit te vervallen in imitatie, liet hij zich er vrijelijk door inspireren. Zo leende hij ideeën van eminente figuren uit de geschiedenis van de sierkunst, zoals Georges Jacob (1739-1814), van wiens werk hij bepaalde elementen overnam, met name de sabelvormige achterpoten. De fijnheid en kostbaarheid van de materialen, met vakmanschap bewerkt door de ateliers van zijn bedrijf, maakten hem tot een van de meest inventieve en geraffineerde vertegenwoordigers van de art deco.